De mogelijkheid om je veilig te voelen bij andere mensen is waarschijnlijk het allerbelangrijkste aspect van de geestelijke gezondheid; veilige verbindingen zijn essentieel voor een bevredigend en zinvol leven.
Prof. dr. Bessel van der Kolk (in Traumasporen)
Als sociale professional is dit geen nieuwe informatie (wat niet betekent dat ik me altijd in staat weet veiligheid te bieden). Als onderwijsprofessional ook niet, maar ik herken de kritiek die van der Kolk in zijn boek uit op het huidige onderwijssysteem wat betreft veiligheid. Ik herken het in de school van de regenboogprins en ik herken het ook in mijn eigen opleiding. Is het onderwijs een veilige omgeving voor leerlingen/studenten? Is het een veilige omgeving voor docenten? Voor teamleiders, managers en directie? Van der Kolk pleit in zijn boek voor herstel van het lichaam als het gaat om het creëeren van veiligheid. Niet het gesprek staat hierin centraal, maar het ‘gebeuren’ tussen mensen. Hij noemt als veiligheidversterkende elementen in het onderwijs ‘ruimte voor pauzes, ruimte voor spel, ruimte voor lichaamsgerichte activiteiten zoals sport, muziek, dans en theater en beeldende vorming’. Alles wat te maken heeft met vreugdevol samenzijn, moet als laatste worden geschrapt. Een mooi statement vind ik dat.
Geef een reactie